Wednesday, January 20, 2010

SEJARAH ALONG BEST

Sejarah ALONG BEST bermula lebih 20 tahun yang lalu dan diwarisi sebagai resepi turun temurun. secara dasarnya, keluarga ini memang dikenali sebagai keluarga niaga dengan berniaga di pasar-pasar malam, membekal kuih-muih di kedai makan, kantin sekolah dan sebagainya.

Resepi produk ALONG BEST dicipta oleh abang sulung keluarga atau ALONG (pangkat gelaran dalam keluarga) dengan tumpuan diberikan kepada produk berasaskan bun atau roti canai dengan membuka sebuah warung makanan. Keenakan roti canai ALONG mendorong beliau membuka sebuah restoran untuk memenuhi permintaan ramai.

Perkembangan industri makanan dan kemajuan teknologi telah mernberikan idea baru kepada adik ke 5 dalam keluarga laitu ISHAK BIN SAARI untuk mengembangkan perniagaan keluarga dengan rnenghasilkan produk sejuk beku.


Demi untuk mencapai kualiti dan standard pasaran semasa, beliau telah rnenghadiri pelbagai jenis kursus yang berkaitan bagi rnenghasilkan produk yang terbaik dan segi pengeluaran, pengurusan, pengikianan dan pernasaran,


Setelah hampir Iebih lma tahun daam pasaran, ALONG BEST diterima dan dikenali sebagai salah satu produk frozen food yang terbaik dan segi kualitinya dan kompetetif dan segi harganya.

AKTIVITI-AKTIVITI SYARIKAT

1) Memproses makanan sejuk beku (kuih dan sebagainya).

2) Membekal, mengedar serta menjual barang makanan dan minuman.

3) mengedar dan menjual herba.

4) Mengadakan kursus memproses makanan jangkamasa pendek untuk pelanggan yang berminat.